Až pod Mont Blanc


Celkem 3550 Km na cestách, 8 dní, 5 států, jeden batoh, gril, stan, spacák, karimatka, nějaké ty eura a chuť jít pro zážitky po hlavě. Taková je bilance mého týdenního foto tripu, který jsem absolvoval v několika dnech – den 1. , den 2. , den 3. , den 4., den 5., den 6., den 7. – 8.

PLÁN: Rakousko (Salzburg, Hallstatt – vyhlídka Welterbeblick, Grossglockner a Krimmelské vodopády) – Itálie (Dolomity, hrad Hohenwerfen, Lago di Garda, Lago di Como, Bellinzona, Trento) – Francie (Chamonix, Aiguille du Midi 3842 m.n.m.) – Švýcarsko (Passo San Gottardo, Passo Furka Pass, hrad Chateau de Chillon) – Lichtenštejnsko (Vaduz).

DEN 1.

Je sobota večer, pomalinku končím svatební focení, únava po celodenní reportáži se tentokrát nekoná, protože mě za pár hodin čeká Roadtrip 2016. Jedu domů, celý natěšený přečkat noc, abych se ráno mohl odevzdat týdenní cestovní horečce. Ještě večer balím vše potřebné od foto techniky, přes spacák a stan po přenosný malý gril, který později bude mým věrným společníkem během večerních západů slunce. Dočkal jsem se ! Ráno přišlo rychleji než jsem čekal, a tak doslova za jízdy naskakuji ke kamarádovi do auta a vyrážíme směr Salzburg ! Zhruba 600 Km nám utíká rychle, v autě panuje dobrá nálada i přes deštivé počasí. Po cestě dáváme pár cestovních benzino-káviček, ani nevíme jak a jsme v Salzburgu, čtvrtým největším městě Rakouska, které leží nedaleko hranic s Německem na řece Salzach ve výšce 425 m. n. m. Parkoviště volíme centrální veřejné vybudované ve skále s cenou cca 2 Eur na hodinu. Na Salzburg máme cca 3 hodiny, a tak navštěvujeme hlavně centrum a samozřejmě hrad Hohensalzburg, ze kterého je neskutečný výhled na město. Další zastávka je zhruba o 80 Km dále na východ v malebné obci jménem Hallstatt (česky Halštat) nacházející se v Solné komoře v Rakousku a ležící bezprostředně u Halštatského jezera. Už při prvním pohledu na jezero z centra na Vás dýchne kus historie a procházka centrem je sám o sobě úžasný zážitek. Po zhruba hodině pokračujeme na místní vyhlídku, ze které je vidět celé jezero ve své kráse. Deštivé počasí je momentálně přínosem, jelikož vyhlídka je jenom naše a kolem nás ani noha. Kdo by nechtěl mít vyhlídku jen pro sebe ? Večer končí nečekaně spaním v autě a ke všemu nedobrovolném. Tímto si do hlav zapisujeme poučku: do kempů nejezdit pozdě večer ! Samotné spaní v autě vyžaduje trochu příprav a měření, jelikož se jedná o sedan a s kamarádem jsme všechno jen ne malého vzrůstu. Po hodině poprvé nadávám na svojí vysokou postavu, jelikož mi chybí asi tak 10 cm, abych se mohl natáhnout. Po deštivě probdělé a pokřivené noci se probouzím do nového dne mezi zvonky a bučení kraviček. Horská idylka začíná ! Balíme promočené věci z pod auta a vyjíždíme do druhého dne. Heslo dne je jasné: dnes už přespat v kempu !

DEN 2.

Dnes je na pořadu dne vysněný Grossglockner, píšu vysněný, jelikož jsme ho vždycky chtěl projet ještě jako motorkář, ale to se mi bohužel nepovedlo. Z Halštatu ke startu Grossglockneru je to zhruba cca 100 Km, kde se platí poplatek 35 Eur za auto. Dobrá zpráva je, že pak už máte vše v ceně od parkoviště po veřejné WC. Délka hlavní silnice je cca 50 km a na celé té trase si můžete užívat nespočet serpentin, výhledů a zastávek s výhledy do krajiny. Na tento zážitek jsme si vyčlenili celý den, a tak bez spěchu si můžeme vychutnat západ slunce společně se svišti, kteří bezostyšně vylézají na večer ze svých nor. Na večer dojíždíme do kempu ve vesničce Heiligenblut, která nás přivítala přímo fascinujícím panoramatem. Konečně vytahuji svůj gril !

DEN 3.

Před námi jsou italské Dolomity, konkrétně passa (Gardena, Sella, Pordoi s lanovkou 19 Eur, Campolongo, Valparola, Falzarego plus jezirko Lago di Limedes, Giau). Když jsme se zmiňoval o včerejších serpentinách, tak ty byly pouze zahřívacím kolem pro naši motorizaci. Dnes to bude vše vynásobeno číslem 7 a nás čeká docela zajímavý „sinusoidní“ den. Celý den, jezdíme, fotíme, chodíme nahoru a dolů, kocháme se božskými panoramaty v nadmořských výškách přesahujících 2500 m.n.m a ne zřídka cítíme pálení spojky v kabině auta. Tady se moc rozepisovat nemusím stačí kouknout na fotografie. Ruku na srdce, kdo by tam nechtěl ? Po celodenní kochačce máme namířeno do velmi známého olympijského města Cortina d'Ampezzo. Zde máme vyhlídnutý kemp přímo u vody. Celkově je to druhý kemp, který mě mile překvapuje svou čistotou a vybavením. Průměrná cena kempování prozatím pro jedno auto a dvě osoby ve stanu vychází mezi 9 – 12 Eur.

DEN 4.

Hned z rána opakujeme pro lepší počasí výjezd na Gardena Pass. Dnes nás, ale hlavně čeká průjezd Italií (cca 400 Km) s cílem přespat někde u Lago di Como. Projíždíme italským městem Trento, stavíme se na zmrzku ve slavném Lago di Garda včetně hradu Rocca Scaligera. Nakonec se nám po náročné celodenní trase nedaří dojet do cíle a přespáváme nouzově u Lago di Garlate v místním kempu. Tak jak jsem se těšil z úrovně kempů doposud, dnes mé nadšení opadlo. Kemp má zcela daleko ke komfortu předchozích, je zde hlava na hlavě, rušno, chaos, prostě Itálie. Vše zachraňuje pohodový chlapík řeckého původu, který nás překvapuje svým kilometrovým nájezdem až z Řecka. Kde se hrabeme my svým chabým auto výkonem. Poměrně brzy večer jdeme spát, zítra nás čeká dlouhá cesta k cíli.

DEN 5.

Celí šťastní jsme se dočkali rána a co se brána v 8 hod. otevře opouštíme kemp a směřujeme směr Chamonix. Konečně, cíl je na dosah, dnes to dáme. Před sebou máme sice jen cca 400 Km, ale po švýcarských cestách. Po cestě projíždíme Bellinzonou a nějakými těmi passy. Na hranicích odvážně nekupujeme švýcarskou dálniční známku s tím, že se budeme kochat krajinou a poznáme pořádně Švýcarsko. Je to hezký nápad, ale po 4 hodinách, kdy šoférujeme na střídačku, se nám v hlavě promítají jen číslice 50/60/80 a naopak. Pro upřesnění to jsou povolené rychlosti ve Švýcarku a kupodivu všichni je striktně dodržují. Samozřejmě k úctě k zákonům jedeme předpisově i my. Bilance je jasná cca 400 Km nám trvá celý den. Abychom si zpříjemnili cestu navštěvujeme místní supermarkety a ochutnáváme místní speciality, píšu supermarkety jelikož navštívit restauraci nemáme odvahu, při pohledu na účty z obchodů. Na večer dojíždíme do Chamonix. Všechna Únava z nás padá při pohledu na Mont Blanc. Vytahujeme gril a grilujeme. Ano, pod Mont Blancem !

DEN 6.

Den „D“ je tu. Brzy ráno stojíme u vstupu na lanovku (dodnes drží světový rekord jako kabinová lanovka s největším převýšením.), kterou se dostáváme jako jedni z prvních na Aiguille du Midi do výšky 3842 m. n. m. za cca 55 Eur se dostáváme do oblak, sice ne po svých, ale jsme tam. Zážitek to je přímo úžasný, být v takové nadmořské výšce, procházet se tam a vše pozorovat z výšky. Když už jsme nahoře máme možnost pozorovat dva skokany, kteří pouze v kombinéze skáčou volným pádem. Zhruba na 5 minut je na vrcholku hrobové ticho, jakmile borci odskáčou svoje, pokračujeme v prohlídce celé plošiny. Bohužel vše krásné jednou musí končit, a tak i my sjíždíme pomalinku do nížiny a chystáme se na cestu zpět. Před sebou máme zhruba 1500 Km, z toho dneska nás čeká průjezd Švýcarském se zastávkou na hradě Chateau de Chillon a přespáním u jezera Walensee. Na večer nás bohužel dostihuje silná bouřka v kombinaci s zatopenou komunikací a tak musíme doslova posledních pár desítek metrů projet dálnicí. Bohužel k jezeru, ale přijíždíme pozdě večer a tak nezbývá než opět využít pohodlí našeho auta a přespat někde v poli.

DEN 7. – 8.

Předposlední den to bereme přes Lichtenštejnsko, jedno z nejmenších států Evropy, který leží na svazích Alp. Pokračujeme přes Krimmelské vodopády na říčce Krimmler Ache v Národním parku Vysoké Taury v Rakousku, které jsou největší a nejnavštěvovanější vodopády v Evropě. Přespáváme v maličkém kempu v blízkosti Dachsteinu a naposledy grilujeme. I slza by ukápla. Poslední den nám opět počasí nepřeje a tak vynecháváme lanovku na Dachstein (aspoń je se důvod vracet) a na jeden zátah směřujeme domů. Všude dobře doma nejlíp!